Bezoek aan Podo-IT: Een waardevolle inkijk in hun inclusieve werkcultuur

Op dinsdag 1 oktober heb ik namens Maatwerkbanen een bezoek gebracht aan Podo-IT in Hengelo. Daar had ik een inspirerend gesprek met Noor Visschedijk, teamleider bij Podo-IT. Onder het genot van een kopje koffie begonnen we aan een interessant interview waarin Noor meer vertelde over zowel haar achtergrond als de organisatie.

Achtergrond van Noor Visschedijk

Noor is oorspronkelijk opgeleid als podotherapeut en werkt sinds 2008 bij Voetencentrum Wender, een organisatie voor podotherapie. Naast haar werk als podotherapeut is ze ook auditeur, wat haar expertise in wet- en regelgeving heeft versterkt. Deze kennis heeft haar doorgang gegeven naar haar huidige functie als teamleider bij Podo-IT.

Wat is Podo-IT?

Noor legde uit dat Podo-IT gespecialiseerd is in het leveren van software voor voetzorg. Het bedrijf maakt deel uit van de Scharenborg Groep, waar meerdere organisaties samenwerken om complete voetzorg te bieden. De software van Podo-IT wordt zowel binnen als buiten de Scharenborg Groep gebruikt.

Het team van Podo-IT

Podo-IT bestaat uit een team van 18 medewerkers, waarvan vijf met een arbeidsmarktafstand zijn aangenomen. Noor vertelde hoe het eerste contact met een jobcoach ontstond via een online formulier, wat leidde tot de aanname van de eerste medewerker. Voordat iemand in dienst komt, krijgt de sollicitant de mogelijkheid om een halve dag mee te lopen. Zo kunnen zowel de sollicitant als het team bepalen of er een goede match is. De eerste medewerker die op deze manier binnenkwam, werkt er na drie jaar nog steeds.

Samenwerking met Maatwerkbanen

Via Maatwerkbanen komen mensen met een technische achtergrond én een afstand tot de arbeidsmarkt bij Podo-IT werken. Noor benadrukt dat het bedrijf veel waarde hecht aan goede begeleiding op de werkvloer. Ze geeft aan dat het belangrijk is om de tijd te nemen om in nieuwe medewerkers te investeren en iedereen een eerlijke kans te geven.

Inclusiviteit op de werkplek

Bij Podo-IT is er veel begrip voor collega’s met bijvoorbeeld autisme. Iedereen werkt op locatie om de onderlinge communicatie en sociale interactie te bevorderen. Werkplekken worden aangepast aan de behoeften van de medewerkers. Sommigen dragen bijvoorbeeld een koptelefoon om prikkels te verminderen. Noor vindt het belangrijk dat iedereen een kans krijgt, ongeacht eventuele extra begeleiding die nodig is.

Coaching en begeleiding

De begeleiding vanuit een jobcoach ervaart Noor als zeer waardevol. Ze ziet het als een extra vorm van aandacht voor medewerkers, vooral omdat privéproblemen ook invloed kunnen hebben op het werk. Deze begeleiding helpt om eventuele obstakels zowel op het werk als privé aan te pakken.

Investeren in medewerkers

Wanneer ik Noor vroeg of ze andere organisaties zou aanraden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen, antwoordde ze volmondig ja. Ze ziet het als een waardevolle investering. Hoewel de inwerkperiode meer tijd en energie kan kosten, blijven medewerkers vaak langer bij het bedrijf, wat het uiteindelijk zeer de moeite waard maakt.

Een verrassende anekdote

Noor deelde een leuke anekdote over een medewerker die via een proefplaatsing begon. Waar de gemiddelde inwerkperiode vier tot zes maanden duurt, was deze collega juist sneller ingewerkt dan de meeste reguliere collega’s!

Tot de volgende keer!

Ria

Published on oktober 17, 2024